zondag 2 oktober 2016

Snoepen (zonder suiker)


Snoepen (zonder suiker)


Kinderen en snoep. Snoep is een soort van verboden vrucht. Niet alleen voor kinderen trouwens. Snoep en plezier. Bedenk eens iets anders wat zo onlosmakelijk verbonden is met elkaar. Veel volwassenen hebben een haat liefde verhouding met snoep, hoe breng je dit nu over op je kinderen op een goede manier? Een vriendin van mij vertelde ooit dat zij het voor elkaar heeft kunnen krijgen dat haar oudste dochter tot ongeveer haar tweede verjaardag nooit een snoepje gegeten had. Dit vergt discipline van jezelf als ouder maar ook van de omgeving. Op een gegeven moment kwam haar dochter ook op feestjes van andere kinderen en was het enorm moeilijk om haar snoepvrij te houden. Maar ernaar streven kan natuurlijk geen kwaad.
Zoals met alles is ‘te’ nooit goed. Tot een week geleden had ik bedacht dat onze dochter ook zo lang mogelijk geen snoep zou moeten krijgen. Totdat ik een blog las van een moeder die op verjaardagen juist die snoepvrije kinderen bijna vastgeplakt aan de tafel met lekkere dingetjes zag staan. Toen kwam ik tot het besef dat helemaal uitbannen ook geen optie is.  Het magische woord is ook hier ‘balans’.
Hetgeen me tegenstaat aan snoepen bij kinderen is het creeeren van de ‘suikerverslaving’.
Ja, suiker blijkt wel degelijk verslavend te kunnen werken.
(http://www.hpdetijd.nl/2013-09-18/makkelijke-vraag-moeilijk-antwoord-is-suiker-verslavend/)
Ok, ik hoor je denken: Daar komt zij weer aan met haar geitenwollensokken ideeen. Een mening moet je altijd beargumenteren. Gisteren is er toevallig een artikel verschenen van de Wereld Gezondheids Organisatie over de inname van suikers. Dat lees je hier:http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2014/3/WHO-eet-maximaal-zes-theelepels-suiker-per-dag-1475466W/
En zo kan ik nog wel even doorgaan…
Toen ik vroeger klein was en veel bij de buren speelde was het ‘bakkie doen’ en bekend fenomeen. Als we thuis waren was het bakkie tijd rond 10 uur en in de middag om 15.00 uur. We gingen dan met z’n allen aan tafel zitten, kregen een appel of een ander stuk fruit (als we geluk hadden appel met kaneel in een bakje) en een beker drinken. Als we ons fruit ophadden kregen we iets lekkers. Tijdens het smullen werden we voorgelezen uit Pluk van de Petteflet, Jip en Janneke of een ander verhaal. Ik heb er altijd enorm van genoten en ben zeker van plan dit thuis ook in te voeren.
Er moet wel een soort van ‘snoep momentje’ komen want stiekem is het ook wel gezellig!
Graag wil ik er nog wel aan toevoegen dat mijn eigen stelregel 75/25 is. 75% gezond en 25% ‘ongezond’ is mijn uitgangspunt. Ik geloof namelijk dat dingen wel leuk moeten blijven en te streng voor jezelf zijn werkt alleen maar averechts. Als het maar een bewuste keuze is. Besef dat je zondigt voordat je het in je mond stopt, dan blijf je er bewust van en heb je altijd de keuze om het wel of niet te nemen.
Ok, zo min mogelijk suiker dus. Maar wat zijn dan de alternatieven?
Ik weet dat er mensen zijn die allergisch worden van al dat gezondheids gedoe en de discussies over gezond eten. Ik ga je dan ook niet proberen over te halen het op mijn manier te doen. Om het makkelijk te maken heb ik wat handige tips en leuke sites voor je bij elkaar verzameld. Wie weet zit er wat voor je bij. Heb je geen tijd om iets zelf te maken? Geen probleem! Makkelijke ‘snoepdingetjes’ zijn bijvoorbeeld rozijntjes, rijstwafelssoepstengels, een schaaltje gemengd fruit, wortel, tomaatjes, rauwe bloemkool, komkommer, een bakje kwark, yoghurt met fruit, popcorn (zelfgemaakt).
Als het een keer regenachtig is en je weet niks te doen, hijs je dan met samen met je kindje in een kookschort en maak in plaats van koekjes of cupcakes eens een van deze gezonde varianten. Het is dan wel handig als je de ingrediĆ«nten al in huis hebt, ze zijn niet overal verkrijgbaar dus houd daar dan rekening mee.
Homemade Chocolate Turtles
http://www.forkandbeans.com/2014/02/10/vegan-chocolate-turtles/
LET OP Maak dit met suikervrije chocolade van bijvoorbeeld Cavalier of Chokay. 
Of nog beter: Love Chock
http://www.lovechock.com/nl/de-chocolade.html
Snoepze!!
—————————————————————————————
Er zijn een hoop sites die je kunnen informeren over suiker en suikervrije producten, wil je er wat meer over weten?
Kijk dan eens op:
http://suikerwijzer.nl/
http://ikeetsuikervrij.nl/
http://voedzo.nl/
http://www.degezondemama.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten