zondag 2 oktober 2016

Groente en fruithapje?


Groente en fruithapje?


Door mijn opleiding als levensmiddelentechnoloog heb ik een passie voor eten. Gedurende de jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in ‘ bewust’ eten. Veel van wat je in de supermarkt koopt is bewerkt in een fabriek. Elke bewerking die een product kan ondergaan zorgt ervoor dat het product zijn originele kracht verliest. Een fabriek kan niet iets beter maken dan wat de natuur oorspronkelijk bedoelt heeft. Mensen die mijn kennen weten dat ik ook best wel van snoepen houd. Dat klopt inderdaad. Mijn stel regel is ongeveer 75/25. Ik streef naar 75% gezonde bewuste voeding. Simpelweg omdat ik geloof dat je nooit 100% ergens voor kunt gaan. We zijn nou eenmaal allemaal mens.
Wat veel mensen misschien niet weten is dat lichaamscellen zich vernieuwen. Je hebt niet je hele leven lang dezelfde cellen. Er gebeurd iets magisch in je lichaam.
Volgens Dr. Frisen van het Karolinska instituut in Stockholm is het menselijke lichaam gemiddeld 7 tot 10 jaar oud. D.w.z. zolang duurt het voordat alle cellen zijn vervangen. Het ene deel van je lichaam is ouder dan het andere deel. De cellen rond je borst zijn bijvoorbeeld 15.1 jaar oud. De cellen aan de oppervlakte van je darmen zijn 5 dagen oud terwijl de rest van je darmen gemiddeld 15.9 jaar oud zijn. De rode bloedcellen zijn binnen 120 dagen vervangen. De bovenlaag van je huid is binnen 2 weken vervangen. De lever is 300 tot 500 dagen oud en het skelet is gemiddeld binnen 10 jaar compleet vervangen.
Met deze wetenschap in mijn achterhoofd heb ik tijdens mijn zwangerschap bewust gezond gegeten. De basis van alles is namelijk voeding. Er werd immers een nieuw mensje gemaakt in mijn buik. Als ik nou in ieder geval kon zorgen voor gezonde cellen om mee te starten waren we er al een heel eind. Uiteraard wilde ik heel graag borstvoeding geven. Iets beters dan dat is er niet. Dat lukte! Alleen moest ik, door omstandigheden, helaas na drie en halve maand stoppen.
Nu is de kleine bijna 4 maanden en komt de volgende mijlpaal eraan. Sommige moeders beginnen met 4 maanden al met bijvoeden van hun kindje. Omdat ik heb gelezen dat de darmpjes van een baby na ongeveer 6 maanden echt  voldoende ontwikkeld zijn wil ik zelf nog even wachten met andere hapjes. Wel denk ik na over wat ik dan wil geven. Een ding is zeker, geen kant en klare potjes voor mij. Na wat onderzoek kwam ik uit op twee opties.
Optie 1 Zelf maken
Via een vriendin op facebook kreeg ik deze link doorgestuurd. Op deze site staan veel recepten voor baby hapjes.  Wil je je kindje zo gezond mogelijk te eten geven? Maak dan je groente en fruit hapje zelf! Op de site van Smikkels staan een hoop leuke makkelijke recepten!
Optie 2  Rapley Methode
Als je gaat lezen op ‘ geitenwollensokken’  sites kom je vaak informatie over deze methode tegen. Rapley gaat uit van de eigen ontwikkeling van het kind. Ontdekken op eigen tempo. (http://www.ecomama.nl/voeding/leren-eten-met-de-rapley-methode/)
Ik ben zelf nog nooit iemand tegengekomen die deze methode gebruikt heeft. Maar ik moet zeggen dat het me wel aanspreekt. Het zal in ieder geval veel leuke plaatjes opleveren!
Over twee maanden zullen we gaan zien welke van de twee door ons gekozen zal worden. Uiteindelijk is het naar mijn mening beide beter en veel leuker dan dat potje uit de supermarkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten