zondag 2 oktober 2016

Digitale voetafdruk




Digitale voetafdruk


Tegenwoordig delen we alles op internet. Met wie we zijn, waar we zijn, hoe we ons voelen, wat we gedaan hebben. Social media sites maken het steeds meer en makkelijker mogelijk om je leven te digitaliseren. Naast het delen van info en leuke dingen bouw je ook een leuke herinneringen pagina op.  Net als dit blog. Een soort van digitaal interactief -overal beschikbaar- dagboek met beeld en geluid.  Echt helemaal super! Het hoort inmiddels zo bij ons leven dat veel posts er op gaan zonder dat we echt kritisch nadenken of het waarde heeft of misschien zelfs gevolgen kan hebben in de toekomst. Bij de geboorte van onze dochter hebben mijn prins en ik goed nagedacht over het social media beleid voor de kleine spruit. Wij kiezen zelf bewust ervoor dat dingen op internet te vinden zijn. We plaatsen niet alles, dat vinden we zelf niet nodig.  We willen graag dat de kleine dame dit ook zelf kan bepalen. Ik vind het zelf ook niet relaxt als er lukraak foto’s of teksten van of over mij op het wereld wijde web worden gezet zonder mijn medeweten. Laten we dit dan ook niet doen bij onze kleine meid.
We besluiten dat er niks van haar op social media hoeft te komen. Dan is dat tenminste duidelijk. Moeilijk is het, vooral in het begin, wat ben ik trots! Ik wil mijn mooie meisje aan de hele wereld laten zien. Toch weet ik me in te houden. En uiteraard zoek ook ik de grenzen op. Onherkenbaar in beeld wordt de gouden standaard. De trotsheid is er niet minder door! ‘Geluk is mooier als je het kunt delen’ wordt vaak gezegd. Gelukkig zijn er andere manieren om met onze dochter te pronken. Mensen om ons heen hebben begrip voor onze keuze en respecteren het. Gelukkig maar! want we hebben zelf weinig invloed op wat anderen posten en mensen vragen iets van internet te halen is niet altijd makkelijk.
Met deze blog wil ik je niet veroordelen als je een andere keuze maakt. Ik hoop alleen dat je erover na hebt gedacht. Onze kinderen groeien nu op in een ander tijdperk dan het onze. Wees je daar bewust van en volg je gevoel, dan komt de rest wel goed.
Als je toch dingen digitaal wilt opslaan maar niet via social media wilt delen.
Top 3 van Tips die ik ben tegen gekomen:
1. Koop de app ‘ Day one’  dit is een app waarop je (voor jezelf) een timeline kan aanleggen. Je kunt foto’s en tekst posten. Heel handig omdat het op je telefoon staat, je kunt dus elk memorabel moment posten. En het allerleukste van de app is, je kunt je posts exporteren als PDF en er dus een hardcopy boekje van maken
2. Maak een email account aan voor je kindje, mail elke zoveel tijd leuke foto’s, quotes, filmpjes. Geef het wachtwoord op een later tijdstip (bv als hij/zij 16 jaar word) . Nadeel: Als zoon of dochterlief er geen waarde aan hecht heb je kans dat hij/zij in een paar klikken zijn hele mailbox leegt.
3. Gebruik opslagruimte op het web, bijvoorbeeld dropbox, maak daar een map aan met de mooiste foto’s en sla er ook je aantekeningen in op die je via te smartphone in je dropbox map kunt opslaan. Voordeel hiervan is dat je de link desgewenst kan delen met bijvoorbeeld de opa’s en oma’s.

digitale voetafdruk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten