vrijdag 3 september 2021

Mijn reden om op reis te gaan

16 april 2009

Hoe het allemaal begon..

Het frisse voorjaarszonnetje schijnt op mijn wang, mijn lichaam wordt verwarmd door het haardvuur dat naast me brand. Af en toe kijk in naar M., hij rommelt wat bij de vijver en geniet duidelijk van het moment. Ik lig in de lounge hoek van onze tuin en dommel weg. Voldaan na een stuk hardlopen en nog nadromend van onze vakantie in Turkije, wat hebben we het toch goed samen! Op een gegeven moment word ik wakker gekust en kijk in de helder blauwe ogen van M.. Hij zit op één knie en heeft een lach op zijn gezicht. `Hoi Lieverd, wil je met mij trouwen?”. Ik wrijf met mijn handen in mijn ogen en geloof mijn oren niet. Is dit een geintje? Blijkbaar zeg ik dit hardop want M. antwoord ontkennend en spreekt dezelfde vraag nog eens uit. Ik kijk vol verbazing naar zijn gezicht waarop een nog grotere glimlach verschijnt. Hij schijnt het echt te menen en wacht op mijn antwoord. Natuurlijk wil ik met je trouwen, antwoord ik terwijl ik me in zijn armen stort.

Drie maanden later is het zover, 3 juli, mijn 25ste verjaardag. Omdat ik altijd al van plan was dit grootst te vieren lijkt het ons leuk de gasten te verassen met onze trouwceremonie. Na het heerlijke eten verschijnt M. ineens samen met een ambtenaar ten tonele. Iedereen reageert verbaasd en enthousiast. Ik wordt door mijn vader weggegeven op het nummer ‘Butterfly kisses’ en niet veel later beloven we elkaar trouw en zijn we man en vrouw!

Na 7 weken, op zaterdag 20 augustus, strenge helder blauwe ogen deze keer met een serieuze blik. Als een donderslag bij heldere hemel worden zonder pardon en met weinig uitleg de woorden “ik zie geen toekomst in ons, ik wil de relatie beëindigen” uitgesproken. Ongeloof, onbegrip en verwarring voeren de boventoon. Poef, in één zin stopt je gefantaseerde toekomstbeeld en opeens zijn de zekerheden -die je dacht te hebben- verdwenen. Hulptroepen worden ter vergeefs ingeschakeld en reageren allen met grote verbazing.

Ervan uitgaande dat iemand zo’n beslissing niet zomaar neemt probeer ik de keuze niet te willen begrijpen. Ik realiseer me dat ik alles gegeven heb in deze relatie, overtuigen heeft geen zin, ik heb niet meer te bieden. Ik leg me bij de beslissing neer en ga de eerste weken als verdoofd door het leven.

“Opluchting en Onzekerheid, totale chaos maar ook rust. Verwarring is het resultaat. Alle houvast verdwijnt en twijfel heeft de overhand. Onzekerheid steekt de kop op. Weg is je zogenaamde mensenkennis. Je begint bij start. Het is weer eng om mezelf te zijn. Ineens kan ik me niet meer verschuilen in een veilige relatie. Ineens sta ik er alleen voor en hoe sterk ik me ook voel, die wankele kant wordt nu pijnlijk zichtbaar..”

Al snel begin ik diep van binnen een ongepast gevoel van opluchting te voelen. Na mate de tijd vordert wordt dit gevoel steeds sterker, ik begin mezelf terug te vinden. Al die tijd heb ik wellicht te veel van mezelf gegeven. Ik weet niet meer goed wie ik ben en voel me verdwaald in mijn eigen leven.


Verscholen in een ander,
verloren door het verleden
gedeelte van jezelf
zwaktes eindeloos vermeden
nooit klaar voor acceptatie
altijd onbewust gestreden

gevoed door andermans verwachting
gestimuleerd door aandacht
ineens...alsof het licht weer aanging
en de toekomst dichterbij bracht

iedere twijfel overdacht
net zo lang,
tot het leven weer volledig naar me lacht..



Al snel kom ik in contact met andere mannen, voor de eerste keer als single uit, een toevallige ontmoeting met een aantrekkelijke jongen van amper 21 jaar. De wijn vloeit rijkelijk en ik waan me weer 16, zoenend op de dansvloer. Achteraf voor het eerst ziek van de alcohol, weer een ervaring rijker. Niet lang daarna: een collega die in het zelfde schuitje zit, het schept een band en we daten een tijdje met elkaar. Totdat ik mezelf kei hard tegenkom. Ik ga te snel, wat wil ik in mijn leven? Ik stop met daten, en beloof mezelf tijd voor mezelf te nemen. Een aantal weken later, een sexy rocker met neuspiercing en nog wat later “Liefde op het eerste gezicht”, mijn Valentijn! Onze blikken kruizen en in hem zie ik mezelf, we lachen en de bliksem schiet door de kroeg heen. Ongelooflijke vonken en vuurwerk, kort maar krachtig, beide getekend door de liefde. De angst om te verliezen dooft het magische gevoel. Weer neem ik me voor het rustig aan te doen maar mijn gebroken hart smacht naar liefde.

Ik denk niet genoeg liefde voor mezelf te hebben om het te kunnen helen, ik zoek iemand die mij lief heeft en de pijn doet verzachten.

“Al dagen/weken/maanden gieren er emoties door mijn lijf en mijn gedachten. Heb je weleens op een plek gestaan waar van alles gebeurde, geluid, licht, geuren, een overdaad van alles..bijna teveel om allemaal tot je te nemen..? Het gevoel dat ieder zintuig wordt aangesproken en overuren draait. Alle die overdadige prikkels van buitenaf lijken niets bij datgene wat zich in mijn lijf afspeelt. De buitenwereld lijkt hierdoor saai en ik onzichtbaar want niemand die hetzelfde voelt….”

Ik besluit dat het tijd wordt om iets voor mezelf te doen, ik zou zo graag meer van de wereld willen zien. Een vriendin van me is van plan de zomer in Thailand door te brengen. Ik ben gelijk enthousiast en we kijken naar beschikbare tickets. Echter een aantal weken later blijkt dat dit plan van haar kant toch niet door kan gaan en ik baal als een stekker. Omdat ik me niet wil laten kennen ga ik op zoek naar een reis die ik alleen kan maken. Geen rekening houden met een ander en nu eens eindelijk mijn eigen plan volgen. Over het land hoef ik niet langer na te denken, ik wil naar India, dit spirituele en geheimzinnige land maakt me verschrikkelijk nieuwsgierig. Avontuurlijk India en Nepal, dit zal hem worden!

Dan kom ik F. tegen, een typische Leeuw en dus ontzettend loyaal, stoere lieve politieman uit Amsterdam, wat een avontuur. Hij gaat voor me door het vuur, draagt me op handen. We hebben een leuke tijd samen, maar ik blijf me afvragen waarom iemand zoveel voor mij over zou hebben. Ik voel me rot omdat ik geen 100% aan hem kan en wil geven. Ik merk dat ik mezelf bescherm. Weer kom ik mezelf tegen en voer een zware strijd, zo’n geweldige jongen kan ik toch niet laten lopen? Bang om nooit meer zo iemand tegen te komen blijf ik vechten tegen beter weten in. Dan besluit ik de eerder uitgezochte reis vast te leggen en te boeken voordat ik me bedenk. Dit is het moment om te gaan, ik moet dit doen, voor mezelf, ik ga 1 maand naar India en Nepal!

Al gauw besef ik dat de relatie mij en ook F. teveel onnodige energie kost en met veel pijn en moeite besluiten we er een punt achter te zetten. Veel tijd om stil te staan heb ik niet, de tijd vliegt en de vertrekdatum nadert. Nog een paar weken en ik vertrek naar een ver land in de hoop daar met mezelf in ‘peace’ te komen. Het wordt tijd om dit woelige jaar af te sluiten, de wonden te dichten en opnieuw mezelf te ontdekken.

twee mensen
gedachten, gevoelens
leren:
begrijpen
accepteren en samensmelten
struikelen, vallen, opstaan
steunen en troosten

samen diegene
samen écht mezelf


Geen opmerkingen:

Een reactie posten